onsdag den 11. september 2013

Konen med æggene

         En fortælling skrevet af H.C. Andersen

The woman with the eggs >>>                       

Det var engang en kone.
Hun boede på landet.
Hun havde en høne.
Hønen lagde æg.
Honen lagde et æg hver dag.
Konen talte æggene.
Se mere >>>

1 2 3 4 5 ... ... 40.

Der var 40 æg.
Hun lagde forsigtigt æggene i en kurv.
Hun tog kurven på hovedet.

Konen ville sælge æggene.
Hun gik ind til byen.
Hun gik alene, og vejen var lang.

Hun gik og tænkte:
"Hvor mange penge får jeg for æggene?"

Hun gik og regnede:
"Jeg får 25 øre for et æg.
Jeg får ... ... kr. for 40 æg."

Hurraah, jeg køber to høns.
Jeg har en høne derhjemme.
Så har jeg tre høns ialt.

1 høne lægger 1 æg hver dag.
3 høns lægger 3 æg hver dag.
1 høne lægger 14 æg på 14 dage.
3 høns lægger 14 x 3 æg på 14 dage.
Det er ... ... æg.

Jeg sælger æggene.
Jeg køber tre høns til.
Så har jeg seks høns.

De lægger mange æg.
Jeg tæller æggene.
Der er 60 æg.

Jeg sælger 30 æg.
Den anden halvdel skal ruges til kyllinger.
Jeg får mange kyllinger.

Kyllingerne vokser - de bliver til høns - jeg har en hønsegård.

Ih, hvor bliver jeg rig!
Jeg køber to gæs og et lille får.
Jeg får æg fra hønsene.
Jeg får fjer fra gæssene.
Jeg får uld fra fåret.

Jeg sælger æggene.
Jeg sælger fjerene.
Jeg sælger ulden.

Jeg sælger og køber. Jeg køber og sælger.
Jeg bliver meget, meget, meget rig.
Jeg får mange, mange, mange penge.

Jeg køber en gris.
Jeg køber en ko.
Måske køber jeg to.

Jeg bliver rigere og rigere.
Jeg får flere og flere penge.

Efter et år har jeg hus og folk og køer og får.

En dag kommer der en mand.
Han kysser min hånd.
Han siger:
"Vil du gifter dig med mig?"
Han frier til mig.

Han har en meget stor gård.
Han er meget rig.

Jeg siger ja.
Jeg bliver frue.
Jeg bliver fin.
Jeg bliver stolt.
Jeg knejser med nakken.

Og det gjorde hun.

Klask! Kurven faldt på jorden.
Alle æggene gik i stykker.
Konens drøm gik i stykker.
Og det var måske meget godt.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar